, ,

Beneficiile clorofilei

Cu toții am auzit de clorofilă și de rolul important al acesteia în hrănirea plantelor. Totuși, câți dintre noi ne-am întrebat ce efecte are aceasta asupra corpului nostru atunci când o ingerăm? De la protecția împotriva radiațiilor și a cancerului, până la regenerarea celulelor roșii, clorofilei i-au fost atribuite multe alte efecte benefice asupra organismului uman. În continuare vom discuta câteva dintre aceste beneficii și vom afla cum putem introduce în dieta noastră mai multe surse  de clorofilă.

Ce este clorofila?

 Clorofila este un pigment verde care facilitează procesul de fotosinteză prin captarea energiei luminoase, care mai apoi este convertită în energie chimică. Acest pigment este caracteristic plantelor, algelor și cianobacteriilor (alge albastre-verzi). De remarcat este faptul că acest pigment, cu cât este mai abundent în plantă, cu atât denotă o valoare nutrițională mai ridicată a respectivei plante (sugerată de culoarea verde-închis).

Din punct de vedere al valorii sale nutriționale, clorofila aduce un aport important de vitamină A, vitamină C, vitamină E, vitamină K și beta caroten. De asemenea, este bogată în antioxidanți, minerale (magneziu, potasiu, fier, calciu) și acizi grași esențiali.

Efectele clorofilei în organism:

  1. Înainte de toate, menționăm rolul important al clorofilei în procesul de detoxifiere, fiind capabilă să lege substanțele toxice și metalele grele, precum mercurul, și să faciliteze eliminarea lor din corp. Amintim totodată că susține în acest sens și funcția ficatului în lupta cu pesticidele și substanțele medicamentoase, ducând la o mai bună evacuare a lor din organism.
  2. Clorofila este de mare ajutor în refacerea hemoglobinei (care transportă oxigenul de la plămâni spre țesuturi) și, implicit, a celulelor roșii, fiind asemănătoare din punct de vedere structural cu hemoglobina din sângele uman și animal. Astfel, intervine în ameliorarea anemiei și îmbunătățește oxigenarea țesuturilor.
  3. Prin conținutul său ridicat de magneziu, care este un mineral puternic alcalin, clorofila intervine în alcalinizarea organismului și împiedică prin aceasta dezvoltarea bacteriilor patogene. Magneziu contribuie de asemenea și la buna funcționare a ficatului, rinichilor, creierului și a sistemului cardiovascular, păstrând tensiunea arterială în parametrii normali.
  4. În ceea ce privește digestia, consumul de clorofilă menține sănătatea florei intestinale și ajută la refacerea țesuturilor tractului digestiv. O dietă bogată în carne și deficitară în legume verzi crește riscul bolilor de colon. Clorofila din legumele verzi stimulează motilitatea intestinală și duce la o evacuare eficientă a resturilor alimentare, fiind de un real folos persoanelor care suferă de constipație.
  5. Nu în ultimul rând, menționăm importanța clorofilei în prevenția unor cancere, precum cel de colon și cel hepatic. Clorofila leagă potențialele substanțe cancerigene și intervine în mecanismul de absorbție al acestora la nivelul tubului digestiv. Acest lucru împiedică respectivele substanțe nocive să pătrundă în țesuturile susceptibile. Totodată, s-a studiat și capacitatea clorofilei de a lega aflatoxinele, compuși toxici și cancerigeni produși de anumiți fungi.

Pe lângă efectele benefice menționate anterior, amintim și potențialul rol al clorofilei în diminuarea apetitului, așa cum sugerează un studiu publicat în 2013, în care un lot de femei supraponderale au consumat mese bogate în clorofilă. Participantele au raportat scăderea apetitului după consumul clorofilei, iar examenele de laborator au indicat nivele stabile ale glicemiei în sângele acestora. Așadar, clorofila poate constitui o componentă esențială a dietei persoanelor supraponderale și obeze.

Cum să beneficiem de mai multă clorofilă în dieta noastră:

 Având în vedere că toate leguminoasele cu frunze verzi conțin acest pigment, nu este foarte greu să beneficiem de o dietă bogată în clorofilă. Spanacul, pătrunjelul, prazul, fasolea verde și frunzele de sfeclă sunt doar câteva dintre exemplele sugestive. Pentru a utiliza cât mai complet substanțele nutritive din aceste legume este indicat a se consuma sub formă de sucuri proaspete. De asemenea, este util de menționat faptul că temperatura și congelarea alterează calitatea clorofilei, așa că este lesne de înțeles că aceste alimente trebuie să fie consumate crude.

În concluzie, o cură cu sucuri din verdețuri nu doar detoxifică organismul și ajută la controlul greutății, ci contribuie și la menținerea sănătății pe termen lung, prevenind afecțiunile din sfera gastrointestinală și îmbunătățind oxigenarea țesuturilor.

 

 

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *